Wat doet een animator?

Animatie is nogal een ingewikkeld vakgebied, maar eigenlijk is het een overkoepelende term voor meerdere vakgebieden. Bijvoorbeeld illustratie, modeling, editing en sound design. Er komen veel verschillende disciplines samen, daarom moet je als animator veel verschillende dingen kunnen. Hier in Nederland worden animators vaak verward met mensen die op de camping gasten vermaken. Dat is dus een heel ander soort animatie.

animatie
Volgens het Nederlands woordenboek is dit animatie…
camping
…en dit is dus ook animatie, zoek de verschillen!

Als animator draag je veel verschillende petjes. Zo ben je naast animator bijvoorbeeld ook een:

  • Scriptwriter
  • Illustrator
  • Storyboard artist
  • Background artist
  • Regisseur
  • Producer
  • Editor
  • Visual Effects designer
  • Sound designer
  • Uitvinder

En als je zelfstandig werkt ben je daarnaast ook een:

  • Sales persoon
  • Planner
  • Netwerker
  • Secretaris/Secretaresse
  • Boekhouder
  • Koffiezetter

Natuurlijk is het werkproces van iedere animator anders. Afhankelijk van welke stijl(en) gebruikt worden en wat voor software/hardware de animator tot zijn beschikking heeft. Ongeacht hoe je het doet, animaties moeten eerst goed uitgedacht worden. Het grootste gedeelte van de tijd die je als animator in een animatie stopt, gaat zitten in de voorbereidingen op de productie.

Het werkproces van de meeste animatoren ziet er als volgt uit:

1) De klant aan de tand voelen

De animator gaat met de klant aan tafel zitten en probeer een idee te krijgen van wat hij/zij graag wil. Vaak missen klanten de vocabulaire om uit te leggen wat ze precies zoeken. Het is daarom de taak van de animator om ze als het ware “op te leiden” en ze de verschillende opties voor te leggen waar ze uit kunnen kiezen. De animator moet vooral de juiste vragen stellen en de klant interviewen om een volledige briefing te krijgen.

2) Offerte schrijven en afspraken maken

Offerte worden gebruikt om de klant een exacte inschatting te geven van hoeveel de animatievideo precies gaat kosten. Vaak is geld een lastig onderwerp, je wil niet teveel vragen anders wordt je geweigerd. Van de andere kant wil je ook niet te weinig vragen anders kan je er niet van leven. Iedere animator gaat hier anders mee om.

Afspraken moeten goed op papier staan en duidelijk zijn voor zowel de animator als zijn/haar klant. Als je de afspraken niet goed op papier hebt staan, loop je het risico dat de klant ontevreden is omdat de animatie niet aan de verwachtingen voldoet. Of dat de klant iedere keer weer om nieuwe aanpassingen blijft vragen waardoor er “scope creep” plaatsvind. Het project wordt veel groter dan oorspronkelijk gepland en dat kan je veel tijd kosten zonder dat je daarvoor betaalt krijgt.

3) Maak een planning

Zodra de klant weet wat hij/zij wil (en als de offerte akkoord is) kan de animator beginnen met het inplannen van het proces. Veel klanten denken dat ze bij wijze van spreken een muntje erin kunnen stoppen en er komt een animatie uit rollen, maar dat is niet het geval. De klant gaat een langdurige samenwerking aan met de animator en vaak kan het soms weken of maanden duren voordat de klant in de gelegenheid is om feedback te geven. Al helemaal wanneer de feedback van meerdere mensen moet komen die allemaal een andere mening hebben.

Als er strakke deadlines gehanteerd worden dan weet iedereen wat wanneer af moet zijn en zo kan je voorkomen dat een animatie in “development hell” terecht komt. Een staat waarin het een eeuwigheid kan duren voordat de animatie eindelijk af is. Dit gebeurd vaak doordat het bedrijf is veranderd van personeel, of omdat de plannen van de animatie halverwege om worden gegooid.

4) Produceer de video

De animator produceert de video volgens de wensen van de klant. Voordat de video af is, krijgt de klant voortgang te zien zodat hij/zij weet wat er allemaal gedaan is en hoe de video er ongeveer uit komt te zien. Ik probeer zelf bij grote video projecten altijd eerst een zogenaamde concept-video (oftewel Animatic) te laten zien. Dat is een goede manier om problemen met de timing en flow van het verhaal ver van tevoren aan te zien komen.

Een conceptvideo kan heel simpel zijn, bijvoorbeeld een geanimeerd storyboard, of een aantal stilstaande afbeeldingen met een stem eronder. Zolang het maar duidelijk is wat er gaat gebeuren en wat de timing is, zodat de klant niet ineens voor onaangename verassingen komt te staan.

Onderstaande video heb ik geproduceerd aan de hand van deze conceptvideo. Kijk en vergelijk!

5) Onderhoud

De laatste (en belangrijkste) stap wordt vaak vergeten. Als een video af is, is het nog niet af. Klanten komen regelmatig bij de animator terug met kleine aanpassingen. Een video heeft vaak onderhoud nodig en af en toe zul je oude projecten moeten updaten of opnieuw versturen.

Al met al is animatie een leuk (maar ingewikkeld) vakgebied.

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt bij wat een animator zoal doet. Mocht je nog vragen hebben, stel ze hieronder en ik kom er zo snel mogelijk op terug.

Vrolijke groet,

Hans Hartholt

Leave a Reply

Your email address will not be published.