Qizini GIF animaties

In 2017 heb ik voor QiZiNi The Friendly Food Company een vrolijke serie GIF animaties vormgegeven. In deze blogpost laat ik de hele verzameling zien en geef ik een kijkje in het achterliggende productieproces.

We hadden het idee om een serie vrolijke GIFs te maken in de stijl van Denny's blog. Denny's gebruikt altijd veel grappige plaatjes en woordgrapjes in hun social media content, zo laten ze zichzelf op een spontane en niet al te serieuze manier zien.

Dit waren de eerste 3 GIFs die ik heb vormgegeven voor Qizini. De eerste afbeelding was een leuke woordgrap (pulled chicken), maar zag er een beetje uit als dierenmishandeling en de animatiestijl nam erg veel tijd in beslag. De tweede Gif had ook een goed achterliggend idee alleen de uitvoering zag er te lelijk uit. Pas bij de derde gif hadden we er een goeg gevoel over. Het betreft dezelfde woordgrap als de eerste (pulled chicken) maar dan uitgevoerd op een wat meer eenvoudige doeltreffende manier. De afbeelding van de kip in het karretje is ingezet op de Facebook pagina van Qizini.

Daarna hebben we de rest van de animaties vormgegeven, zie hierboven. Het waren allemaal kleine projecten die ik over een periode van een jaar of 2 heb vormgegeven. Ik ben nog steeds bezig met nieuwe GIFs voor Qizini.

Scherven - karakter animatie 2

Tijd voor een update :)

Mijn handgetekende animatie "Scherven" begint vorm te krijgen. In deze blogpost deel ik mijn voortgang en laat ik zien hoe het er op het moment van schrijven uit ziet. De animatie vertelt het verhaal van een jongen die wordt gepest op school. In de animatie zie je hoe hij iedere keer dat hij in de spiegel kijkt zijn zelfbeeld steeds negatiever wordt.

WORK IN PROGRESS

Deze twee shots zijn bijna af. Er moet alleen nog nabewerking plaatsvinden en wat finishing touches. Waarschijnlijk maak ik nog wat extra inbetweens en pas ik in de nabewerking wat effecten toe. Bijvoorbeeld: reflectie in de spiegel, Camera beweging(en) en wat kleurcorrectie.

scene3.gif

Bovenstaande animatie is 10 frames per seconden. Deze framerate gebruik ik nu als richtlijn voor de rest van de animatie. Als ik voor meer frames kies, ziet de film er wel soepeler uit maar dan wordt de hoeveelheid werk ook exponentieel meer.

scene4.gif

Gaandeweg is mijn art style een klein beetje veranderd. Ik heb in het bovenstaande shot de line-art weggelaten. Ik denk dat ik de rest van de animatie ook in deze stijl ga uitvoeren, zonder lijnen maar dan wel met iets minder ruwe randjes. Ik hou van het handgetekende effect, het ziet er wat natuurlijker uit.

scene5.gif
 Niets is zo lastig als een fiets-animatie. Ik ga in post de fiets nog iets meer naar links en rechts bewegen. De achtergrond gaat in 3D voorbij schuiven, er komen huizen, bomen, auto's, struiken, brievenbussen en hekjes voorbij.

Niets is zo lastig als een fiets-animatie. Ik ga in post de fiets nog iets meer naar links en rechts bewegen. De achtergrond gaat in 3D voorbij schuiven, er komen huizen, bomen, auto's, struiken, brievenbussen en hekjes voorbij.

 De eerste schooldag. Een nerveuze introductie. Ik heb geprobeerd nadruk te leggen op zijn verlegenheid.

De eerste schooldag. Een nerveuze introductie. Ik heb geprobeerd nadruk te leggen op zijn verlegenheid.

 Dat moment waarop je oogcontact met iemand maakt die in zijn neus peutert...

Dat moment waarop je oogcontact met iemand maakt die in zijn neus peutert...

 Lunch, zoeken naar een zitplekje

Lunch, zoeken naar een zitplekje

scene11.gif
 .. toch maar ergens anders zitten

.. toch maar ergens anders zitten

scene13.gif

Vragen of opmerkingen? Vraag maar raak in de comments.

Wil je meer van mijn werk zien, hou mijn blog in de gaten.

Welkom!

In dit blog geef ik een kijkje achter de schermen in mijn animatiekeuken, waar ik allerlei smakelijke animaties bereid. Ik laat zien waar ik mee bezig ben, hoe ik aan het werk ga en af en toe schrijf ik gewoon over dingen die ik interessant of leuk vind.

Veel kijkplezier!

 

Een gemiddelde dag op het werk bij HaHa Producties

 

Scherven - Karakter animatie

Allereerst heb ik een ruwe schets gemaakt van het karakter die aan het fietsen is. Het ging bij deze animatie niet om hoe het eruit zag, alleen om de beweging die het karakter maakt en de overtuigingskracht van die beweging.

 Rough sketch

Rough sketch

Een aantal fouten die ik heb gemaakt:

  • Ik heb teveel aandacht besteed aan de details zoals het haar en de ogen, neus en mond.
  • Ik heb niet genoeg tussenposes gebruikt. Dat zorgt ervoor dat de animatie rommelig wordt en onduidelijk.

Daarna ben ik alvast bezig gegaan met de lineart van deze ruwe schets.

 Lineart

Lineart

Een aantal problemen waar ik tegenaan liep:

  • De vorm van het hoofd en het lichaam bleven niet constant gelijk. Als ik een goede onderliggende basis beweging teken voor de animatie, kan ik dit probleem voorkomen. Voor het lichaam zal ik dus volgende keer een duidelijk zichtbaar skelet moeten tekenen.
  • Ik heb al mijn lineart op één enkele layer gezet. Dat leek me een goed idee zodat ik niet constant door layers aan het bladeren ben. Maar dat heeft als gevolg dat ik soms per ongeluk goeie stukjes animatie weg gooi. Niet handig dus!
 Rough sketch

Rough sketch

Omdat er een beetje teveel tijd ging zitten in de eerste animatie, ben ik alvast bezig gegaan met de tweede. In deze scene staat de jongen voor de spiegel en kijkt hij tevreden naar zijn spiegelbeeld.

Ik ben wel enthousiast over het eindresultaat, de beweging is volledig en het karakter blijft in dezelfde proporties. Ik heb niet teveel geanimeerd en niet te weinig. De beweging is simpeler, het karakter beweegt niet in de diepte en dat maakt het makkelijker om uit te voeren.

motionsketch.gif

Later ben ik bezig gegaan met een ingewikkelde walking cycle in perspectief. Een erg uitdagende scene. Maar het werk gaat voor mijn gevoel steeds beter!