Scherven - Karakter animatie

Allereerst heb ik een ruwe schets gemaakt van het karakter die aan het fietsen is. Het ging bij deze animatie niet om hoe het eruit zag, alleen om de beweging die het karakter maakt en de overtuigingskracht van die beweging.

 Rough sketch

Rough sketch

Een aantal fouten die ik heb gemaakt:

  • Ik heb teveel aandacht besteed aan de details zoals het haar en de ogen, neus en mond.

  • Ik heb niet genoeg tussenposes gebruikt. Dat zorgt ervoor dat de animatie rommelig wordt en onduidelijk.

Daarna ben ik alvast bezig gegaan met de lineart van deze ruwe schets.

 Lineart

Lineart

Een aantal problemen waar ik tegenaan liep:

  • De vorm van het hoofd en het lichaam bleven niet constant gelijk. Als ik een goede onderliggende basis beweging teken voor de animatie, kan ik dit probleem voorkomen. Voor het lichaam zal ik dus volgende keer een duidelijk zichtbaar skelet moeten tekenen.

  • Ik heb al mijn lineart op één enkele layer gezet. Dat leek me een goed idee zodat ik niet constant door layers aan het bladeren ben. Maar dat heeft als gevolg dat ik soms per ongeluk goeie stukjes animatie weg gooi. Niet handig dus!

 Rough sketch

Rough sketch

Omdat er een beetje teveel tijd ging zitten in de eerste animatie, ben ik alvast bezig gegaan met de tweede. In deze scene staat de jongen voor de spiegel en kijkt hij tevreden naar zijn spiegelbeeld.

Ik ben wel enthousiast over het eindresultaat, de beweging is volledig en het karakter blijft in dezelfde proporties. Ik heb niet teveel geanimeerd en niet te weinig. De beweging is simpeler, het karakter beweegt niet in de diepte en dat maakt het makkelijker om uit te voeren.

motionsketch.gif

Later ben ik bezig gegaan met een ingewikkelde walking cycle in perspectief. Een erg uitdagende scene. Maar het werk gaat voor mijn gevoel steeds beter!